Tämä näkyvyys oli hyvä. Huonointa ei voinut edes kuvata, kun jännitti liikaa. |
Parin
viikon blogihiljaisuus loppuu nyt. Kuviakin on kertynyt jo sen verran, että
pakkohan niitä on päästä postaamaan muidenkin silmien iloksi. Pari viikkoa
sitten tehty ”etelän” reissu täytynee kuitenkin jakaa pariin eri postaukseen.
Etelällä tarkoitan tietenkin Jökulsárlónin jääjärveä ja sen vieressä
sijaitsevaa merenrantaa, jossa on sitä kuuluisaa mustaa hiekkaa, sekä
Vatnajökullin jäätikköä ja Höfniä. Itse ajomatkakin on jo oman tarinansa
arvoinen, aloitetaan siis siitä.
Auto
vuokrattiin viiteen henkeen perjantaiaamuna (20.1.) Akureyristä jo tutuksi
tulleesta vuokraamosta. Jotain kertoo kai, että työntekijät muistaa jo nimen ja
kansallisuuden. Tavoitteena oli saavuttaa Höfn saman päivän iltana, mikä ei
normaalisti ole mahdotonta, sillä matkaa on n. 500km. Vuorien keskelle
päästessä meinasi autonkeula kääntyä kiireenvilkkaa takaisin Akureyriin. Tuulen
nostattama lumi ja matalalla riippuvat pilvet teki selvän, että näkyvyys oli
kirjaimellisesti nollassa. Kuvitelkaa mieleenne tie ja tienvarressa olevat
keltaiset ”aputikut”. Myrskyn keskeltä näki yhden tikun kerrallaan: siis noin
metrin kerrallaan. Minne suuntaan vain katsoikin, oli ympärillä valkoista
hattaraa. Ne harvat hetket, kun eteenpäin näki kolme tolppaa kerrallaan, olivat
niitä hetkiä kun uskalsi hengittää. Muuten etupenkillä ei räpäytetty silmiä
kertaakaan. Ihan täyttä varmuutta ei aina ollut, mennäänkö nyt ylä- vai
alamäkeen vai kenties tasaista.
Oma
jännitysmomenttinsa oli, kun n. 30km ennen puoliväliä (Egillstađiria) edessä
oleva auto löi jarrut pohjaan ja humpsahti penkkaan. Ironista kyllä;
väistääkseen toista penkassa olevaa autoa. Oma auto saatiin onneksi pysymään
tien päällä ja pysähdyttiin auttamaan. Paikalle osui myös islantilainen
pariskunta, joiden mielestä penkassa olevat turistit olivat hulvaton näky. Mainitessani herralle : ”the weather is truly horrible
now, isn’t it?”, hän totesi iloisesti “no, no, it is quite okay”. Mitäs
sitä toisaalta turhaan ressaamaan, jos paikasta toiseen on päästävä joka
tapauksessa. Henkilö- ja autovahingoiltakin tässä tapauksessa säästyttiin.
Ainoa menetys oli aika: roadrescue soitettiin paikalle ja turistit jäivät
odottelemaan noin tunniksi. Note to self: islannissa on joko varattava
tarpeeksi aikaa tai unohdettava sana kiire.
Islannissa
ei onneksi tarvitse niin huolehtia tien päälle jäämisestä. Roadrescue on
luotettava ja ennenkaikkea ilmainen, kunhan vain pysyy teillä, jotka on
merkitty avoinna oleviksi. Millä se sitten kustannetaan? Islantilaiset
paukuttelevat raketteja innokkaasti koko Uuden Vuoden, aina loppiaiseen asti ja
kaikki raketteihin syydetyt rahat menevät Roadrescuen ylläpitoon. Tammikuun
alussa ammuttujen rakettien määrästä päättelisin, että roadrescuella menee
varmasti ihan hyvin.
Yksi
huomionarvoinen asia Islannissa talvisin on tiekartaston seurailu. Kaikki tiet
eivät ole aina auki. Teille voi toki yrittää, mutta omalla vastuulla. Egillstađirista
lähdettäessä saatiin saman tien matkaan lisää yli 100km, kun ajettiin ensin
suljetulle tielle ja sitten kiertotietä kohti Höfniä. Sää sentään parani ja
loppupuolikas saatiin ajaa rannikkoa pitkin hyvällä näkyvyydellä.
Itärannikko
on muuten ajamisen arvoinen reitti. Autotie mutkittelee vuonojen reunaa pitkin,
toisella puolen on meri ja toisella puolen vuoret.
Maisemat palkitsi melkein toivonsa menettäneet reissaajat.
Höfniin
selvittiin yhdeksän tunnin ajon jälkeen. Etukäteen majapaikka oli varattu
paikallisesta hostellista. Vaikka en itse ajanutkaan, niin vannon, että en enää
ikinä valita Suomen lumipyräkistä, ne ei ole koskaan ollut mitään Islantiin
verrattavaakaan. Lähinnä mukavia pikku tuulenpuuskia. Seuraavassa postauksessa
lisää! Sjáumst!
IN
ENGLISH:
Two weeks
silence will stop now. We went for a road trip to Jökulsarlon and south coast
(famous blacksand beaches!). I will tell more about them in my next post but in
this one more about the driving itself: it was surely one of my most exciting
driving trips in my life. We rent a car in Akureyri and headed towards Höfn.
The snowstorm and wind at the mountains made the driving almost impossible. We
could see maybe 1 meter ahead, it was just white everywhere. Two cars ahead went off the road and we
stopped to help. There’s not much you could do but just call to road rescue.
After
Egillstađir (half way to Höfn) the weather was a lot better. East coast road
has amazing landscapes and is truly worth to see if you are planning a road trip
in Iceland. Road follows the coastline. On the other side is the sea and the
other steep mountains.
We reached Höfn
after 9hours of driving and I made a promise to myself: I will never complain about
the weather in Finland again.
Siis mitä, en tienny et Road rescue rahoitetaan niillä ilotulitteilla! :D Mut ei ihme.. Reykjavíkissa ammuttiin vielä helmikuun ekoina päivinäkin raketteja.. :D
ReplyDeleteJuu näin kuulin paikalliselta, että sitä varten niitä ammutaan niin innokkaasti. Mietin itekki eka, että miten ne jaksaa ampua tolleen vaan rahaa taivaantuuliin monta päivää. :D Täälki näkee aina välissä raketteja, ei vissii nii justiinsa sen loppumispäivän kanssa.
Delete